Tuesday, January 27, 2009

Hidup Kita Berkaitan dan Itulah Keseimbangan

Minggu Internship...

Huhu...sedar tak sedar dah 6 minggu aku lepak kat company tue buat internship. Tapi perlahan-lahan rasa bosan sudah mula menyelimuti hati aku!bored giler asyik buat audit jer!!! Nak jugak cuba buat benda baru. Bila lah roster nak keluar...bosan siot duduk situ lama-lama.


Aku Prejudis?

Ini respon aku bagi semua comment post lepas. Kenapa semua orang cakap aku "prejudis". Perkataan itu tidak disenaraikan dalam kamus hidup aku. Mana ada aku prejudis! Tak kan lah sebab aku cakap golongan tertentu itu mempunyai pemikiran "kelas ke-3" kamu orang semua cakap aku "prejudis". Tapi betul kan aper aku cakap, korang tak hormat majlis dalam sibuk semangat keamanan dipupuk, korang pergi bergambar kenang-kenangan untuk di"upload"kan dalam laman sesawang sosial korang bukan tidak boleh tapi masa tak sesuai ok! Jadi kesimpulan nyer korang tak boleh terima kritikan aku. Siapa makan pisang dia terasalah pisang tu tak kirala sama ada pisang itu sedap, lemak, kelat dan sebagai nyer. Aku bukan prejudis!

Aku, Dunia dan Keseimbangan.

Kehidupan kita perlu mempunyai keseimbangan dalam segala perihal kehidupan. Kalau Mieza selalu cakap pasal hukum karma tapi aku lebih suka cakap pasal hukum "ying dan yang" dan ianya lebih merujuk kepada keseimbangan.


Dalam Islam pun ada diperkatakan tentang keseimbangan iaitu "wasatiah"yang bermaksud kesederhanaan dan bagi aku kesederhanaan ini merujuk kepada keseimbangan kehidupan kita. Namun apa yang aku ingin perkatakan kali ini adalah keseimbangan perhubungan kita sesama manusia dan perkaitan antara kehidupan kita dengan orang lain. Orang lain itu, tidak semestinya mereka yang kita kenali tetapi merangkumi sesiapa sahaja di dunia ini.

Dan aku ada satu kisah mengenai seorang pelajar salah 1 ipta di negara ini yang cukup sempit pemikirannya bagi aku. Dia tidak tahu bahawa kehidupan kita saling berkaitan seperti teori matahari dan tumbuh-tumbuhan yang aku belajar dalam biologi (walaupun aku tak minat subjek nie tapi aku masih ingat apa yang aku belajar....hairan betul aku!) ketika aku bersembang-sembang di warung tepi jalan bersama kawan-kawan termasuk lah budak yang aku maksudkan itu. Dengan raut wajah yang riak dia berkata;

"aku dapat dekan semester lepas,aku ada lagi 2 tahun lagi baru nak habis...aku hairan tengok orang lain semua nak abis study cepat, rileks ler klu abis awal pun bukan ada kerja lagi, kalau aku lambat abis lagi pun, aku tak kacau hidup orang lain"

Lebih kurang begitulah kata-katanya ketika ayat itu dilontarkan, dan kami yang berada disitu tercenggang kecuali beberapa orang yang tak kisah apa yang budak tu cakap sebab kata mereka, dia memang "x" sedikit. Kalau orang ada diploma kebawah ini dipandang "malas" dan malas itu merujuk "hina atau bodoh bagi aku.

Aku pun hairan bagaimana orang yang masuk universiti ternama itu boleh berfikir sebegitu!!! Tidak tahukah dia, dia akan membiarkan ibubapa dia menyara dia sehingga habis belajar walaupun ada ptptn...serius duit pinjaman itu tidak cukup untuk hidup serba lengkap di bandar besar seperti Shah Alam.

Adakah kita turut tergolong dalam kumpulan yang sama seperti budak itu..? Kalau aku,tidaklah rasanya, sebab bagi aku kita hidup bermasyarakat sudah tentulah kehadiran kita ke dalam sesebuah komuniti itu akan mengimbangi kehidupan kita dan orang lain. Tidak kiralah kehadiran kita itu disukai atau tidak ia tetap mengimbangi kehidupan sebab mengikut prinsip "ying dan yang" kebaikkan dan keburukkan itu seimbang dan ianya tidak boleh diukur kerana ianya adalah suatu perkara yang subjektif bagi aku.

Apabila kita mencari pasangan hidup, secara tidak langsung hidup kita akan terhubung dengan keluarga baru dan kita juga kan menghadapi lebih banyak pilihan takdir. Dan kehadiran diri kita di alam keluarga pasangan kita akan melengkapi kekurangan keluarga mereka dan itulah keseimbangan yang aku perkatakan. Terus-terang aku cakap, agak sukar bagi aku untuk memberi 1 contoh yang mudah kerana aku tak terfikir contoh apa yang sesuai. amat susah bagi aku. Aku harap korang dapat faham apa yang ingin aku perkatakan iaitu kehidupan kita ada kena- mengena dengan orang lain dan itu adalah keseimbangan hidup yang tidak sempurna.

memo untuk mieza: aku tidak paham apa yang hg katakan pada komen lepas...???
"macam nie baru segar nak baca"adakah penulisan aku sebelum in buat mata hg kuyu?Hahahaa...aku rindukan blog hg...bila nk update???

7 comments:

cousin_ko said...

huhu...
aku paham tapi tak paham 100%...bahasa ko canggih sgt...haahaaha

ab geldofg said...

kita hanya...plakun...yg satu hari watak kita akan dimatikan

bukan_puteri salju said...

betul tu..
kita nie pelakon...

kak joyah said...

kak joyah in da house...
huhuuhh
aper nie citer tentang ying dan yang....

$UaM$T][M said...

hhaishh..aku terkedu sekejap..

chopstick said...

ha ni mieza nak jawab hahahaha..
maksud aku,sebelum ni entry hang tak sentuh isu2 semasa.selalunya hang cerita pasal ruang lingkup kehidupan hang je which is not wrong tapi cuma bila hang cerita pasal current issue,pembaca akan rasa lagi dekat la ngan isi penceritaan hang,mata pun lagi segar nak baca...=) faham?mata aku mana kuyu2,steady je..

padelkopak said...

sepanjang gua blaja kt u, x penah2 dapat dekan..!!