Sunday, January 4, 2009

Apa Yang Aku Rasa-Part 3

Halloos…
Sepanjang tahun 2008 pelbagai isu telah dibangkitkan dan perjuangkan oleh pelbagai pihak yang mempunyai objektif dan kebaikkan untuk pelbagai pihak dan ada pula untuk pihak-pihak tertentu sahaja. Oleh itu aku ingin memberi komentar tentang 3 isu serius bagi aku untuk pembinaan komuniti yang lebih utuh.


Kenapa perlu asingkan pesakit Hiv/Aids dari masyarakt?
Idea ini sudah lama diberikan oleh pelbagai pihak terutama mereka yang berilmu keagamaan yang tinggi. Dan kali ianya diulang sekali lagi oleh orang no.1 negeri Perak yang ingin mengasingkan pesakit Hiv/Aids dari masyarakat. Terus-terang aku cakap aku bukan ahli ulama yang tahu segala fatwa tapi aku ada membaca pelbagai kajian dan rencana tentang sosiologi yang dikaitkan dengan agama Islam. Aku memang tidak setuju dengan tindakan dan cadangan itu sebab aku sebagai aktivis kemasyarakatan yang memperjuangkan isu ini semenjak dari sekolah sehingga ke university walaupun aku ini tidak lah dikenali meluas kerana memperjuangkan isu ini tapi sumbangan aku tetap ada kepada masyarakat dengan memberi pengetahuan asas mengenai isu ini semasa di university tetap dihargai daripada “mereka” yang malas berfikir untuk memikirkan jalan yang lebih baik. Maaf kalau tersinggung tapi serius aku cakap kita memperjuangkan demokrasi dan hak yang samarata dan bercita-cita untuk mempunyai kebebasan suara seperti Amerika tapi pada masa yang sama kita menjadi masyarakat yang prejudice dengan meminggirkan mereka yang menghidap Hiv/Aids. Oleh itu aku dapat disimpulkan demokrasi yang diperjuangkan adalah bermotif politik semata-mata! Jika terus mengasingkan mereka, golongan ini akan terus menjadi sebegitu tanpa dapat melalui kehidupan yang lebih baik. Majlis Peguam pula tidak menyatakan pendirian mereka dalam hal sebegini tapi dalam hal-hal tertentu yang langsung tidak memerlukan suara mereka, kumpulan begitu sibuk menyuarakan pendapat seperti isu “murtad”. Jadi kita fikir-fikirkan apa yang patut kita lakukan dan sumbangkan untuk membantu mereka ini menjadi seorang individu yang mampu menyumbang sesuatu kembali kepada masyarakat.


Bersediakah kita berubah untuk pembentukkan bangsa Malaysia sejati?
Ketua Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir telah mencadangkan agar sistem pendidikan pelbagai sekolah dihapuskan dan hanya sekolah kebangsaan sahaja akan beroperasi.Penghapusan ini akan merangkumi sekolah agama,kebangsaan jenis cina dan tamil. Bagi aku idea ini muncul tepat pada masanya. Untuk rekod Idea sebegini telah dilaksanakan ketika era pemerintahan Tun Dr.Mahathir Mohammad dengan mewujudkan Sekolah Wawasan yang mengumpulkan tiga buah jenis sekolah tanpa menuntut penghapusan sistem pendidikan yang digunapakai selama ini. Kewujudan 3 buah sekolah ini mampu meningkatkan intergrasi pelbagai kaum di negara ini. Namun setelah beliau berhenti pembinaan sekolah ini telah diberhentikan serta-merta. Kini apabila ianya diutarakan sekali lagi idea ini tetap ditolak oleh kumpulan dan individu yang berkepentingan dan bermotif politk serta menunjukkan sikap rasis mereka kepada negara ini. Penghapusan ini tidak menghapuskan bahasa dan adat mereka, ianya hanya merujuk kepada tempat pembelajaran mereka iaitu belajar bersama-sama orang-orang melayu seperti di university. Mereka masih boleh belajar bahasa ibuanda mereka di sekolah kebangsaan. Tapi bagi aku walaupun idea ini lambat ianya perlu dilaksanakan agar intergrasi kaum dapat ditingkatkan diperingkat kanak-kanak lagi agar kita dapat membentuk sebuah negara bangsa seperti Indonesia dan Thailand sebelum kita ingin menjadi seperti Amerika. Di Indonesia dan Thailand mereka membentuk dengan sistem pendidikan serta nama mereka walau apapun keturunan dan kaum mereka,mereka tetap perlu mempunyai nama Indonesia mahupun Thailand bagi negara Gajah Putih itu. Jadi fikir-fikirkan lah kenapa golongan ini menolak idea ini.


Bersediakah kita untuk hukum hudud?
Isu ini timbul semula selepas forum perdana politik antara Husam dan Khiri Jamaludin. Memberikan kenyatan bahawa hukum hudud akan dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu dan pada masa yang sama PAS membayangkan hukum hudud akan dikuatkuasakan di negeri pakatan pembangkang. Aku melihat isu secara neutral iaitu tidak menolak mahupun setuju kerana aku sendiri tidak memahami dengan mendalam hukum hudud serta tidak dapat membayangkan hukum hudud PAS. Tapi apa yang aku khuatirkan jika ianya dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu mereka telah menyebabkan remaja khususnya membesar dengan sikap hipokrit(talam dua muka) yang menebal dalam diri. Sebagai contoh di university aku bersepah dengan budak-budak Kelantan dan Terengganu yang pakainya sama hebat dengan budak KL seperti Zaff kadang-kadang aku tengok lebih berani dari Zaff. Ye lah budak-budak pantai timur ini turun mall dan café pakai seluar pendek atas lutut dengan selamba nye keluar dating sampai overnight dengan awek dalam kereta,kalau nak cakap memang banyak tapi yang penting aku nak katakan mereka ini terangkap dalam diri mereka sendiri ingin bergaya seperti kami yang tinggal dibandar dan terdedah dengan segala jenis bentuk hiburan yang pelbagai tanpa henti bergaul dengan pelbagai jenis orang tidak kira pangkat dan harta tapi mereka tidak boleh menjadi diri sendiri jika mereka terus berada di negara Kelantan dan Terengganu dan sebab itu juga mereka keluar dari negeri kelahiran yang tercinta unutk menjadi diri sendiri. Kesimpulanya, bagi aku sikap hipokrit itu lebih bahaya dalam masyarakat. Jadi fikir-fikirlah kebaikan mana yang bagaimana ingin dikejar dan dicari.



Adiosa…

8 comments:

Anonymous said...

hmm....
org yg mengasingkan pesakit Hiv/Aids...patut berfikir...
bersatu kearah perpaduan melaui pendidikan....
hudud???
i'm not ready...

Anonymous said...

hmm..hudud???

Anonymous said...

ishhhh....tk patut dia org nk buat mcm tu asingkan pesakit...klu anak sendiri sanggup ker..???

Anonymous said...

1. bukan ketua pemuda tapi calon ketua pemuda....
2. bukan kelantan saja semua budak2 muda pakai mcm tu dan perangai mcm tu

Anonymous said...

hmmm...hudud itu wajib...ikut ler...kita jgn rasis sgt tk elok untuk pembangunan negara

Unknown said...

sajer nk test pengetahuan am...mmg ler hudud itu wajib...ini pandagan peribadi....

a.b geldofg said...

dunia kita yg celaru....

Anonymous said...

dunia yang bercelaru atau kita yang bercelaru..?