Thursday, September 3, 2009

TIPIKAL...


Salam Sejahtera...
Bagaimana dengan hari-hari anda di bulan Ramadhan ini..?Harap semuanya mampu menghadapi dugaan dan cabaran pada ramadhan kali ini.

Sudah seminggu tidak mengemaskini blog sebab banyak perkara yang perlu diuruskan. Pada 30 Ogos yang lepas, aku dan Man sempat bertemu setelah lama tidak bertentang mata dan meng"update"kan diri kami mengenai kehidupan masing-masing.

Dan antara topik yang dapat menemukan kami berdua pada 1 titik ialah "tipikal". Korang tahu apa itu tipikal? Secara ilmiahnya tipikal membawa erti;

"mempunyai ciri-ciri atau sifat-sifat yang lazim (tipikal) atau dengan bahasa mudahnya "kebiasaan mahupun lumrah".
Kamus Dewan Dan Pustaka, Edisi Ke-4

Sebahagian dari kita mempunyai sikap atau sifat tipikal yang tinggi dalam diri.Kita dengan mudah menlabelkan diri kita seorang yang "profesional" dalam segala urusan namun kita menjadi seorang yang begitu tipikal apabila berkaitan dengan hati dan emosi serta hal peribadi.

Sebagai contoh; apabila si A dan si B yang dahulunya merupakan sepasang kekasih tetapi kini sudah tidak bersama lagi tetapi masih perlu bersua muka hampir setiap bulan kerana tuntutan kerja. Untuk pengetahuan kita semua, mereka telah mendakwa diri mereka seorang yang profesional dalam segala hal namun apa yang berlaku sebaliknya apabila rasa tidak puas hati masih tersimpan sehingga menggugat perkerjaan yang diamanahkan. Kalau ikutkan hati masing-masing hendak sahaja mereka memaki hamun sehingga telinga berdarah ekoran rasa tidak puas hati yang teramat sangat. Namun, tidak perlulah kita menjadi seorang yang "tipikal" seperti orang lain apabila tidak puas hati mula lah nak naik angin, buat apa belajar tinggi-tinggi sampai universitas tetapi tidak ada kemahiran mengurus EQ.

Contoh kedua; terjadi kepada aku, ada seseorang (si C) ini ajak jumpa dan keluar bersama-sama tetapi aku masih belum lagi keluar dengan si C ini. Ini kerana, aku selalu "ternampak" dia menyatakan perasaan yang penuh penghargaan itu kepada saudara angkat dia. Oleh sebab itu aku pun bertanya pada si C, "wujud sebarang perasaan istimewakah antara awak dengan saudara angkat?" lalu dia membalas "tidak, macam adik-beradik jer!". Aku masih lagi tidak berpuas hati, namun aku biarkan saja sebab malas hendak panjangkan hal tersebut. Namun kebelakangan ini si C menjadi-jadi dengan menyatakan perasaan bangga bahawa saudara angkat dia telah memberi sesuatu dan menyukai pembaharuan tentang dirinya. Dan aku pula, makin keliru!Kenapa aku keliru?Sebab pada masa yang sama si C ini menyatakan perasaan dia kepada aku! Apakah semua ini...??? Kalau tidak ada apa-apa perasaan kenapa memberi jawapan yang berbentuk tipikal atau klise dengan bahasa mudahnya. Lebih mudah bagi aku jika diwaktu aku bertanya si C menjawab "saya pun belum pasti sama ada wujud sebarang perasaan yang unik pada saudara angkat saya tu". Kan lebih mudah dan tidak tipikal mahupun klise bunyinya.

"cintaku bukanlah cinta biasa
jika kamu yang memiliki
dan kamu yang temaniku seumur hidupku"
-afghan-
<<motif>>
saja suka-suka!!!

p/s;nota penting:
*sudah hampir 2 minggu kita berpuasa.
**kekasih gelap kamu masih "cute".
***cik suraya, sedihkan bila berbuka puasa dan bersahur seorang diri?tambah-tambah pula, bila lampu itu malap...teringat masa kat kampus makan sesorang.
****cik husna, boleh tetapi kite pergi bazar ramadhan dekat hospital!situ "line clear".
*****masih terkejut cerita ina.
******tak perlu lah memaki hamun kalau minyak naik Rm 0.05 sen. sungguh tipikal asal melayu jer nak maki-maki kalau tidak mampu tidak perlu memandu kereta ke tempat kerja.
*******jangan cuba menipu aku kerana secara perlahan-lahan aku akan sedar tentang penipuan itu.
reunion datang lagi...hoyeh...hoyeh
kali ini man akan jadi "host"(sumber:ajk publisiti mizie)
*sila rujuk mizie @ man untuk pertanyaan lanjut!
aku tak buka kaunter pertanyaan mahupun pendaftaran untuk reunion kali ini.

Terima kasih sebab sudi membaca
Semoga jumpa lagi
Jaga diri anda
Adiosa

32 comments:

cousin_ko said...

1st...sudah lamer tk jengah blog ko!!!
rayer nie aku balik

syaf said...

wah tipakl..bese dengar...
heheh

renuion??kan best kalu member2 aku dpt buat renion ni...jumpe depa balik

AdiE said...

mmm..... x bape stuju dgn reaksi org melayu yg melenting x tentu psl dek kenaikan harge minyak yg x seberape tu...
kerajaan dh terlalu byk memsubsidi...x tau bersyukur... (my dad pun merungut ckt!!!)

kak joyah said...

kak joyah in da house...!!!
aloha2
huhu penat btul asal weekend jer nk kuar shopping huhu...



*kaak joyah tak suke tgk pak cik yg biul dlm bang bang boom ari rabu lepas

suraya said...

sori la..aku xberbuka sorg2 k..aku berbuka ngan mak cik n family..cuma bersahur je sorg2..sedih tau..huhuhu..

baim_wong said...

yeah..yeahh...
reunion

sI tEDI said...

tipikal... perkataan yang jarang di gunakan.

avegalion said...

sebagai manusia... mmg tak leh larik darik tipikal... cara mudah, cara ikutan...

tipikal melayu...
selalu segan nak habiskan mknan terakhir dlm pinggan hidang... naper ek? coz last2.. mknan tu terbuang jer....

Sofi said...

hiks... tipikal? sofi rasa sofi pon tipikal alalalala

tengku_fir21 said...

cousin_ko-->
bawa pulang duit raya utk bersama ok
hahaha...

syaf-->
yer tipikal
jarang2 gunakan
*reunion amat best!!!
*apa kata ko yg mulakan step tu

adie-->
hahaha..so tipikal kn!melenting, meraung tanpa usul periksa dan fakta!

kak joyah-->
shopping sakan yer!!!
*gue pun tk suke pak cik tue!

suraya-->
haha
pertama kali tekaan meleset...

baim_wong-->
ko happy per kes?
wakakaka...nk join sekaki ler tu?tk blh2

si ted-->
mmg jarang tetapi berlaku pada kite seharian tanpa sedar

avegalion-->
yer ker..susah nk abiskan mknan terakhir?
jap nk pkir...
btul my sis selalu mcm tue

sofi-->
huhuhu tk salah asalkan kite menjadi tipikal pada benda yang baik

bukan fasha_sandha said...

salam 1 malaysia
i tk suke bila laki bila perempuan salah suka maki2

julie said...

mesti ada motif letak lagu afghan
kekasih gelap???

zetty said...

urmmm..tipikal....hidup klu trlalu tipikal...huru hara jd yerr...

arnamee said...

fir, nama pun manusia, cuba selongkar, ada juga tipikal dalam diri kamu;p. erm, selamat berunion -adakah perkataan ini. jaga hati selalu;p

idiot said...

tipikal

Anonymous said...

Hi I am so excited I found your website, I really found you by accident,
while I was browsing on Aol for something else, Anyways I am here now
and would just like to say thank you for a remarkable post and a all round entertaining blog (I
also love the theme/design), I don't have time to read through it all at the minute but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the superb job.
Visit my website ... how to make your computer faster

Anonymous said...

Everyone loves what you guys tend to be up too.
This sort of clever work and exposure! Keep up the great works guys I've incorporated you guys to our blogroll.
Have a look at my site free iphone

Anonymous said...

Wow! After all I got a weblog from where I can really take useful facts regarding
my study and knowledge.
Also visit my web blog :: golden virginia tobacco usa

Anonymous said...

Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading?
I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.

Any responses would be greatly appreciated.
Here is my web site Koti Antalyasta

Anonymous said...

Very good post! We are linking to this particularly great post on our site.
Keep up the good writing.
Here is my blog post lägenheter till salu i oba Alanya

Anonymous said...

Great post. I used to be checking constantly this blog and I'm inspired! Very helpful info specifically the last section :) I handle such information a lot. I used to be seeking this particular info for a long time. Thanks and best of luck.
My webpage: Eiendom i Tyrkia

Anonymous said...

I'm really inspired together with your writing abilities as well as with the layout on your weblog. Is this a paid subject matter or did you modify it yourself? Anyway stay up the nice quality writing, it's uncommon to look a nice blog like this one nowadays.

.
My website ; Http://Propertyinturkeyforsale.net/

Anonymous said...

When I initially left a comment I appear to have clicked the
-Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I recieve 4 emails with the exact same comment.

Is there an easy method you are able to remove me from that service?
Appreciate it!
My weblog ; real estate alanya

Anonymous said...

Just wish to say your article is as amazing. The clarity for your post is
simply excellent and i can assume you're a professional on this subject. Fine together with your permission allow me to seize your RSS feed to keep up to date with coming near near post. Thanks a million and please continue the gratifying work.
Have a look at my weblog ; Feriebolig Antalya

Anonymous said...

I know this site offers quality based articles
or reviews and other material, is there any other web page which offers such information in quality?
Also visit my web page - Ferieleilighet Alanya

Anonymous said...

Hey are using Wordpress for your site platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own.
Do you require any coding expertise to make your own blog?
Any help would be greatly appreciated!
Feel free to visit my web page - male breast reduction

Anonymous said...

Asking questions are in fact nice thing if you are not understanding anything totally, except this piece
of writing presents good understanding yet.
Here is my web page drum tobacco

Anonymous said...

Wow! Finally I got a weblog from where I can actually take valuable data concerning my study and knowledge.
Look into my web-site : amphora tobacco

Anonymous said...

Hi, i think that i saw you visited my weblog so i came to “return the
favor”.I'm attempting to find things to enhance my website!I suppose its ok to use some of your ideas!!
My web site ; stop acne

Anonymous said...

Hello There. I discovered your blog using msn.
This is a really neatly written article. I will make
sure to bookmark it and return to learn extra of your useful info.

Thanks for the post. I'll certainly return.
Feel free to surf my blog ... how to cure acne overnight

Anonymous said...

This is really interesting, You're a very skilled blogger. I've joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post.

Also, I've shared your site in my social networks!
Also see my website :: diablo 3 guide

Anonymous said...

After looking over a handful of the blog posts
on your website, I seriously appreciate your way of blogging.
I saved it to my bookmark website list and will be checking back soon.

Take a look at my website as well and tell me your opinion.
my page :: how to get rid of blemishes