Monday, February 1, 2010

aPa YaNg MaN CaKaP iTu BETUL

Salam sejahtera...
Sudah melewati 16 hari aku tidak menulis apa-apa di blog ini. Terima kasih juga aku ucapkan untuk setiap kata-kata hikmat serta keprihatinan kalian kepada aku. Walaupun agak mengambil masa untuk kembali "sihat", aku tetap cuba berusaha untuk kembali pulih seperti sediakala.

Pejam celik - pejam celik, kita sudah pun memasuki bulan Februari. Terasa cepat benar masa bergerak sehingga aku tidak sempat menikmati dan menghargai semua momen yang berlaku setiap hari. Kini, aku buka helaian baru dan akan terus mencoret kehidupan aku seorang diri di sini.

Semasa tempoh "mendiamkan diri" aku telah puas berfikir mengenai diri aku dan sehingga kini aku hanya memikirkan diri aku sahaja. Bagi aku sudah sampai masa untuk berhenti berfikir apa yang terbaik untuk mereka yang berada disekeliling aku. Padahal mereka tidak dapat memahami aku setelus mungkin. Mereka juga tidak mampu untuk melihat "hikmah" kenapa aku membuat keputusan-keputusan besar yang merugikan diri sendiri bukan niat hendak mengungkit ataupun membangkit tapi aku manusia yang kekadang berasa kecewa apabila perkara yang aku buat seperti tidak bermakna.

Kalau dulu aku ingin sentiasa kelihatan bersedia dalam segala hal. Aku mesti ada plan dan back-up plan tapi menurut Man tidak semua aspek sudut kehidupan kita memerlukan kita membuat persediaan. Man cakap lagi kalau kita sentiasa bersedia dengan kehidupan apa yang tinggal dalam hidup kita. Dan aku mula sedar hakikat itu TIDAK SEMUA PERKARA PERLUKAN PERSEDIAAN.

JALAN KERAS! IN HARD WAY! Itu yang Man pegang sekarang ini dalam melalui alam kehidupan dan pekerjaan yang menuntut dia untuk melalui semua benda dengan usaha yang keras. Jujurnya aku tidak pernah berusaha keras sepenuh perasaan. Istilah "belajar secara bijak" mungkin tidak popular sekarang ini. Aku masih berfikir untuk terus kekal hidup dalam cara yang "bijak".

Bagi aku cinta itu buta dan bisu tapi bagi Man cinta itu tidak buta tapi kita sendiri yang membutakan mata sendiri untuk melihat cinta itu dengan lebih terang dari kacamata orang lain. Dan, sekarang aku simpulkan cinta itu bukan buta dan bisu tapi juga pendera emosi secara diam. Boleh aku rumuskan begitu?

p/s; nota penting:
*aku kembali berlari mengejar bintang
**gjoul, terima kasih untuk itu :-)
***rakyat malaysia mula kasihan kepada perempuan keturunan siam itu.

xoxo

i lurve you


54 comments:

zetty said...

sy org prtama ke??hihihi...
cinta x penting...teruskan hidup..jgn jadi lemah kerana cinta...(sedang mencari kekuatan sebenarnya)...benda y lalu jdkn pngalaman..skrg mari kita pandang kehadapan...jgn pndang kebawah..cikit2 tue boleh laa..hihihi

e. indah said...

tidak semua perkara perlukan persediaan
sesuatu akan datang pada masanya

tapi tak semestinya duduk dan tunggu

cahayachenta said...

sy pn nk sokong gak apa yg Man tu ckp... kita yg selalu butakan mata kerana cinta.

Sofi said...

yup... betol cakap Man

AZIZUL HASIMIE OSMAN said...

wpun bhsa sasetera yg ko gunakan..
aku tetap memahami isi2 tersirat itu..
harap ko tabah & tdk silap mcorak
aku plak bersastera..
sgt mampo...

n@m@n said...

kejarlah bintang sampai dapat..hehe

hans said...

hahahhaa
siap punya kalau ko pandai bahagi masa

eh,sorry kalau lari topik..
aku punya entry tersenarai antara 28 terbaik dekat blog www.denaihati.com

entry aku no 19 dan dia nak pilih 5 entry terbaik dari semua nih

so,aku mengharapkan jasa baik kamu semua untuk vote entry aku...

untuk makluman lebih lanjut sila click entry ini dan undilah entry no 19

suruh dan paksa member2 kamu vote entry no 19 juga tau

thanks

iyllienaz said...

haha..suka ngan pepatah man..mmg cinta tu bermacam2..

i'm shin... i'm inesen said...

yok kejar bintang sesama... ajak ler yg lain2.. kot kot terjatuh ker.. tetinggal ker.. jangan risau.. kalo xde orang nak tolong.. shin ngan inesennya akan tolong dan tunggu.. sampai kita sama sama kejar bintang.. sampai dapat!

selamat menyambut bulan februari

shafarshahril said...

study smart
play hard!

tengku_fir21 said...

to: zetty
yup!anda orang pertama
mari terus pandang ke depan tapi jangan terlalu jauh dengan orang dibelakang kita

tengku_fir21 said...

to: e.indah
perlu disulam dengan usaha

tengku_fir21 said...

to: cahayachenta
yup...harap mereka yang selalu lafaz "cinta itu buta" boleh ler berhenti gunakah frasa ayat tersebut

tengku_fir21 said...

to: sofi
memang betul

tengku_fir21 said...

to: azizul hasimie osman
hahahaha...sastera ker..?
terima kasih & akan ku ingat pesan mu abang (blh nyanyi "aku adikmu dan engkau abg" lalala)
hahaha...

* ko sangat-sangat MAMPU...kagum gue pada kau

tengku_fir21 said...

to: naman
tu lah tengah kejar tak tahu bila la dapat sentuh

tengku_fir21 said...

to: hans
huhu
dah undi sila bank-in duit dalam akaun aku
hahaha

tengku_fir21 said...

to: iyllienaz
cinta memang macam-macam...kekadang hilang akal untuk memenuhinya

tengku_fir21 said...

to: i'm shin...i'm inesen
terima kasih sebaba sudi bantu gue...

tengku_fir21 said...

to: shafarshahril
hahaha
study smart ker tak kot...
play always hard...
hahaha

aZizoL said...

"Padahal mereka tidak dapat memahami aku setelus mungkin."

maaf untuk itu..kerna xbisa memahami kamoo..

tengku_fir21 said...

to: azizol
tidak mengapa bukan diri kamu yang diperkatakan
tapi jujur betul apa yang kamu kirimkan

syaf said...

ayo kaw kembali dengan bahase satera melayu jawa yg sangt berbelit....tapi aku relk jerk bace sambil mate2 merah2 dah nie..
hehehe
ok r tuh..betul gak ape kate MAN tuh

aZizoL said...

syaf.>>ko kenal man ke??

Naz said...

Man mana nie?? man laksa?? gurau jer. hehehe...

Azam Shah said...

be strong k..
nak kejar bintang memng payah ;)

tengku_fir21 said...

to: syaf
hahaha...baru melayu jawa kalau aku tilus guna bahasa sanskrit ko mampu ke nak baca...
wakaka

p/s:terima kasih sbb paksa diri membaca

tengku_fir21 said...

to: azizol
haha..dia kenal lerr...ko tak kenal ker...??

p/s:aku plak yg reply..hahaha

tengku_fir21 said...

to: naz
huhuhu..bkn man laksa yer man kidal...

tengku_fir21 said...

to: azam shah
ok dude...
terima kasih...
takecare beb dkt usm tue...

Adam said...

ammaaaa... xpo2... adam disini.. baik berkawan dari bercinta...... ahahaha.. mari mengejar bintang bersama2~~~

aZizoL said...

kenape aku xkenal man??

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

padan la chat chat dgn aku kat fb.putus cinta rupanya.hahaha.

hans said...

haih
macam2
bawa2 bersabar lah yer

ai@reel said...

"Bagi aku cinta itu buta dan bisu tapi bagi Man cinta itu tidak buta tapi kita sendiri yang membutakan mata sendiri untuk melihat cinta itu dengan lebih terang dari kacamata orang lain. Dan, sekarang aku simpulkan cinta itu bukan buta dan bisu tapi juga pendera emosi secara diam. Boleh aku rumuskan begitu?"

cinta itu indah...percayalah cuma kita mencorakkannya baik atau sebaliknya...insyallah adanya pengetahuan agama,kental ilmu didada dan saling memahami,bertolakansur dan saling mempelajari antara satu sama lain...semuanya kan ok

jgn putus harap....jodoh pertemuan itu sudah ada cuma mungkin belum tiba masanya...

GhOsToNe said...

chaiyok2!!!

tengku_fir21 said...

to: adam
marilah adam kita kejar sama-sama

tengku_fir21 said...

to: azizol
betul ker ko tak kenal...??
tak pr ko kenal aku jer sudah cukup..
hahaha

tengku_fir21 said...

to: mohd fakhrurazi jamaludin
hahaha..maner ader aku putus cinta hahaha...

tengku_fir21 said...

to: hans
sabar separuh dari iman

tengku_fir21 said...

to: ai@reel
huhu
naper semua org fokus pada petikan itu..
adui..

tengku_fir21 said...

to; ghostone
yup..chaiyok..
go..go..go..diego

hans said...

ko nih bila nak update entry baru?

A h m a d : Tinta Minda Cetek said...

sabar2..jom i holiday shoot shoot

merahitujambu said...

lama x jengah blog ini..tuan blog sihat ke??bz ek..lama x update

tengku_fir21 said...

to: hans
dah update...bacalah

tengku_fir21 said...

to: ahmad: tinta minda cetek
huhu...holiday..best nyerr
nahu ikut

tengku_fir21 said...

to: merahitujambu
huhu..syukur sihat..

日月神教-任我行 said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

日月神教-任我行 said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

日月神教-任我行 said...

徵信社,徵信,徵信,徵信社,外遇,尋人,徵信公司,徵信,抓姦,徵信,徵信社,徵信,抓姦,抓姦,外遇,尋人,徵信公司,徵信,徵信,徵信社,徵信社,徵信,徵信社,徵信,外遇,尋人,徵信公司,徵信社,抓姦,徵信,外遇,徵信社,,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信,徵信社,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,外遇,尋人,徵信公司,徵信,徵信社,徵信社,徵信,錄音,背叛,商標,商標,GPS,離婚

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片